De kosten Facebook gingen harder omhoog dan omzet of winst, maar zowel analisten als de beurs reageerden positief. Voor het eerst doorbreekt de socialenetwerksite de grens van 1 miljard actieve gebruikers per dag.

In wat een traditie begint te worden overtroefde Facebook woensdag wederom de voorspellingen van analisten voor cijfers over het afgelopen kwartaal. “De manier waarop Facebook in staat is manieren te verzinnen om geld te verdienen, is ongeëvenaard”, zegt auteur David Kirkpatrick van een boek over het bedrijf tegen Bloomberg. Hij doelt daarbij vooral op de verschuiving die Facebook heeft ondergaan van desktop naar mobiel.

Facebook maakte woensdag nabeurs de cijfers bekend. De omzet ging met 41 procent omhoog naar 4,5 miljard dollar (4,2 miljard euro). Analisten hadden goede hoop dat Facebook uit zou komen op 4,37 miljard dollar. De nettowinst ging ook omhoog, met 11 procent naar 896 miljoen dollar (825 miljoen euro).

De kosten stegen echter veel harder met 68 procent tot 3 miljard dollar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Maar dat baart investeerders geen zorgen. Het tempo waarmee Facebook investeert in de ‘familie’ van diensten zoals Instagram, Whatsapp en virtual reality-bedrijf Oculus VR – van de bril die volgend jaar op de markt moet komen – geeft juist vertrouwen.

Overigens stijgen de kosten minder hard dan vorig kwartaal, toen een verschil van 82 procent werd opgetekend.

"We hebben een goed kwartaal achter de rug en hebben veel af kunnen maken", zei CEO en oprichter Mark Zuckerberg bij de presentatie.

Gebruikers talrijker én actiever

Een cruciaal cijfer voor Facebook is het aantal gebruikers. Ook dat ging omhoog. Voor het eerst in de geschiedenis van het netwerk zijn er 1 miljard mensen dagelijks actief - een mijlpaal. En dat is nog zonder Instagram en Whatsapp mee te tellen. De maandelijks actieve gebruikers doorbraken ook een grens: 1,55 miljard, terwijl kenners 'slechts' 1,49 miljard hadden verwacht.

Al die nieuwe gebruikers maken steeds vaker gebruik van de Facebook- of Messenger-apps. 727 miljoen mensen bezoeken Facebook zelfs alleen op hun mobiel. Dat is 11 procent meer dan het voorgaande kwartaal en maar liefst 60 procent meer dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. Daarom heeft het bedrijf de meeste advertentieverkopen geconcentreerd op de mobiele platforms. Het is bijvoorbeeld makkelijker voor ondernemingen om een gesponsorde post op Instagram te kopen. In het voorbije kwartaal kwam 78 procent van de advertentie-inkomsten uit mobiele reclame, een stijging van 3 procentpunt ten opzichte van een kwartaal eerder.

Van de 3 miljard dollar die Facebook uitgaf ging bijna een derde naar de onderzoeksafdeling, bijna 10 procentpunt meer dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat is ook niet verwonderlijk, want Facebook moet er alles aan doen om diensten als Instagram en Whatsapp te gelde te maken.

Ook de beurzen reageerden positief op Facebooks cijfers. In de nahandel ging het aandeel bijna 4 procent omhoog tot 107,94 dollar (99,42 euro).

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl